V rámci projektu ROZNE CESTY K ROVNOSTI realizovaného občianskym združením MyMamy podporeného z Nórska prostredníctvom Nórskych grantov boli vypracované 3 publikácie autorky Moniky Bosej a Kataríny Minarovičovej:
- SME V TOM SPOLU – Metodická príručka
- SME V TOM SPOLU – pracovný materiál – Aktivity pre podporu rodovej rovnosti pre stredné školy
- SME V TOM SPOLU – pracovný materiál – Aktivity pre podporu rodovej rovnosti pre stredné školy.
Občianske združenie ŽENA V TIESNI bola partnerskou organizáciou projekt. V rámci aktivity 2 Neformálne vzdelávanie na základných a stredných školách a pre pedagógov a práca s komunitou realizovala prednášky pre učiteľov naše združenie implementovalo vzdelávanie pre žiakov a žiačky a študentov a študentky základných a stredných škôl v rámci Žilinského kraja. Vzdelávanie prebiehalo prostredníctvom interpretácie publikácie Metodickej príručky Sme v tom spolu a pracovných materiálov počas celého projektu ročne 1 vzdelávanie na základnej a strednej škole. Zároveň boli vyvzdelaný pedagógovia a pedagogičky a aplikácie daných publikácií v praxi.
Metodická príručka ponúka všeobecný prehľad, princípy a zásady rodovo citlivého vzdelávania, všeobecné pokyny pre prácu s aktivitami a prezentuje návrh aktivít v téme rodových stereotypov a v dvoch zásadných oblastiach ich najčastejších negatívnych prejavov.
Štruktúra metodickej príručky pozostáva z troch rozpracovaných tém:
- Rod a rodová rovnosť ako východiskové pojmy
- Rodová citlivosť a rodovo citlivá pedagogika ako východiska prístupu
- Zásady práce a stručný návod.
Na Metodiky nadväzujú publikácie obsahujúce návrhy aktivít práce s nimi pre žiakov a žiačky základných škôl a študentov a študentky stredných škôl.
Občianske združenie ŽENA V TIESNI pracovalo tak s metodikou ako aj ostatnými podporujúcimi publikáciami viac ako 4 roky. Metodika bola predstavená pedagógom a pedagogičkám základný a stredných škôl v Žilinskom kraji počas dvoch vzdelávacích turnusov. Oboznámili sme ich s presahom vzdelávania v témach a rodovej rovnosti, rodových stereotypov a následných dopadoch pre budúcnosť detí a mládeže tak v partnerských vzťahoch ako aj pracovnom a spoločenskom živote. Následne boli poznatky z príručky využité pri prednáškach s dohodnutými školami v blokovom vzdelávaní. Aplikovali sme aktivity uvedené v podporných materiáloch.
ODPORÚČANIA na účinnú aplikáciu metodiky SME V TOM SPOLU, Všetky vytvorené materiály
Väčšina učiteľov a učiteliek, ktoré sa zúčastnili vzdelávania v téme, kde im boli prezentované aj publikácie, túto aktivitu hodnotili ako prospešnú pre ich pedagogickú činnosť a uvítali by viac a pravidelne takéto vzdelávanie v téme.
Učitelia a učiteľky celkovo pozitívne hodnotili spracovanie publikácií. Metodickú príručku hodnotili ako prehľadnú, jasnú a stručnú, ktorá im pomohla sa zorientovať v téme. Publikácie s aktivitami ich oslovili a vnímali ich ako uľahčenie práce so žiakmi a žiačkami, a tak si nemusia sami dohľadávať inšpirácie pre prácu so žiakmi a žiačkami. Keďže v publikáciách je viacero aktivít podľa potrieb žiakov a žiačiek si môžu vybrať tému, ktorá je momentálne aktuálna pre nich. Ocenili, že publikácie – pracovné listy dostali vo viacerých výtlačkoch.
Učitelia aj učiteľky, ktorý tému považujú za dôležitú pre žiakov a žiačky, by chceli väčšiu dotáciu hodín na predmety alebo predmet zameraný na medziľudské vzťahy.
Samozrejme našlo sa pár učiteľov a učiteliek, ktoré túto tému vnímali ako nadbytočnú, nevhodnú, pre nich zbytočnú, lebo ich učiteľské predmety nie sú humanitné vedy, ale prírodovedné. Niektorý sa báli témy rodovej rovnosti a jej prezentácie v škole z dôvodu prepojenia na LGBT tému.
Niektorí sa v téme cítili neisto, po absolvovaní vzdelávania prezentovali, že by potrebovali viac vzdelávania v téme aj pre seba.
Žiaci a žiačky, ktoré sa zúčastnili „prednášok“, vo väčšine tried hodnotili aktivity z publikáciu pozitívne. Po úvodnom ostychu, kým sme sa oťukali, prejavili cez aktivitu záujem o tému a diskusiu. Aktivity z publikácie ich doviedli sa zamyslieť nad témou a nad sebou. Uviedli, že by takúto „hravú“ formu uvítali aj počas vyučovania. Tešilo ich, že čas určený na stretnutí nebol len prednáškou a mentorovaním, ale že aktívne sa mohli zapojiť do obsahu stretnutia.
Učitelia a učiteľky/ preventistky na školách nám prezentovali problém s tým, že je pre nich obtiažne do vyučovacieho procesu začleniť vzdelávanie.
Odporúčania prax:
- Pravidelné vzdelávanie v téme nielen žiakov a žiačky, ale aj pedagogického zboru.
- Vzdelávanie nielen pre učiteľov a učiteľky humanitných vied, ale ukázať cestu učiteľom a učiteľkám aj nehumanitných vied, že v rámci týchto predmetov je možné a prospešné pracovať s témou rodovej rovnosti/nerovnosti a vedenie k rodovej rovnosti.
- Distribúcia publikácii na školy pedagogickému zboru.
- Realizácia vzdelávacích aktivít MVO aj ako inšpirácia pre učiteľov ako uchopiť tému v triede
- Systémová zmena – Zmena vzdelávacích materiálov používaných na školách a väčšia hodinová dotácia na predmety s humanitným zameraním.
- Podporenie kritického myslenia u žiakov a žiačok formou vzdelávacích materiálov.
- Väčší priestor na diskusiu učiteľa so žiakmi.
Spracovala: PhDr. Tatiana Brnová PhD., Mgr. Barbora Ševčíková
Dňa 27.3.2024